, , ,

Positiva förändringar på Gutegymnasiet

Inför skolåret 2015/2016 gör Gutegymnasiet ett par positiva förändringar för de elever som är intresserade av att plugga på samhällsvetenskapsprogrammet och naturbruksprogrammet/hund.

Den första förändringen gäller samhällsprogrammet som får en Europaprofil. Den kan alla samhällselever söka, både sam/sam och sam/media, och innebär att man från start profilerar sig mot politik och Europafrågor.

– Redan första året är eleven med och jobbar på Almedalsveckan. Under det tredje året spenderar man bland annat två veckor på Europakontoret i Bryssel tillsammans med elever från övriga Europa, säger rektor Luis Barnes.

Högskolebehörighet på hundprogrammet
Den andra förändringen rör naturbruksprogrammet/inriktning hund där man från och med år två kommer att erbjudas tre olika inriktningar. Antingen skaffar man sig en yrkesutgång och kan till exempel jobba som djurvårdare eller hunddagisföreståndare.

– Detta val har även funnits tidigare år, säger Luis Barnes. Det fina nu är att vi erbjuder hundprogrammet med högskolebehörighet, och dessutom med två olika spår.

På det ena spåret läser man samhällvetenskap och det är för elever som till exempel vill plugga vidare till polis, lärare eller psykolog. På det andra spåret läser man naturvetenskap och det riktar sig till elever som vill jobba som veterinär, djursjukvårdare, agronom eller till exempel hortonom.

Skolan expanderar
Redan från starten i höstas var intresset stort för den nya speldesigninriktningen. Och det goda samarbetet med Campus Gotland kommer att fortsätta. Flera gånger under höstterminen har eleverna haft föreläsningar både på Broväg 25 och på Campus Gotland.

– Vårt samarbete har varit jättebra från start. Ettorna börjar bli färdiga med sina första projektarbeten för första – ett sällskapsspel som de dessutom ska presentera på spelmässan Gotland Game Conference 2016 i maj.

Från årskurs 2 kommer studenter och lärare från Campus Gotland att fungera som mentorer för speldesigneleverna. Med råd från dem kommer man att producera ett eget spel i 3D.

Att intresset för Gutegymnasiet ökat märks också på de övriga programmen, menar Luis Barnes.

– Det är allt fler nior som hör av sig med frågor.

Vill du veta mer om programmen på Gutegymnasiet?

Torsdagen den 28 januari kommer vi att ha en infokväll där det finns möjlighet att titta och ställa frågor. Välkomna då till Broväg 25 i norra Visby.