, ,

Gymnasievalet 2019: Läs om våra unika program

Idag onsdag öppnar Dexter så att du som går i årskurs 9 i grundskolan eller på introduktionsprogram i gymnasieskolan kan göra ditt gymnasieval. Dexter är öppet mellan den 16 januari till den 15 februari. Tidplan för hela gymnasievalet hittar du längre ner.

På Gutegymnasiet erbjuder vi 9 program och 16 inriktningar. Det kan vara viktigt att veta att en del av vårt utbud är unikt för vårt gymnasium. Ett exempel är Hantverksprogrammet frisör som bara finns hos oss här på ön. Ett annat exempel är inriktningen Fritid & hälsa på Barn- och fritidsprogrammet, eller Europaprofilen på Samhällsvetenskapsprogrammet, Spelprofilen på Teknikprogrammet och inriktningen estetisk och media på Estetiska programmet.

Fler program hittar du i menyraden längst upp under länken ”Program” – där vi gjort en indelning i Högskoleförberedande program, Yrkesprogram och Övriga program.

Blockläsning och mindre grupper
Om man föredrar lite mindre klasser och blockläsning är Gutegymnasiet ett fördelaktigt val. Vi satsar på mindre grupper av elever så att eleven ska få mer tid med läraren. Vi tror också att blockläsning gynnar studierna eftersom man inte hoppar mellan så många ämnen per dag och då blir det lättare att fokusera. Och så är det en bra förberedelse för vidare studier på högskola och universitet.

Gutegymnasiet är en skola med hög elevtrivsel och vi jobbar hela tiden med att den ska bli ännu bättre. Ett sätt är att låta eleverna läsa kurser tillsammans över programgränserna. Genom detta skapas bra grupper och vi får en bra dynamik och variation. På grund av detta skapas också en bra stämning där eleverna lär känna varandra och känner sig hemma.

Vi utbildar entreprenörer
För att Gotland ska kunna utvecklas och effektiviseras behövs nya innovativa idéer. Entreprenörer är oerhört betydelsefulla och centrala personer i öns utveckling. På Gutegymnasiet läser därför alla elever entreprenörskap – oavsett program och inriktning. Detta finns idag inskrivet som en av skolans profiler.

Vi har hälsoprofil
Vi tycker om att röra på oss. Därför går hälsa och rörelse genom hela skolan. För dig som ska börja på gymnasiet kan vi meddela att vi bjuder på frukost för vi tycker att det är viktigt att du orkar med plugget. Lunch ingår såklart och efter skolan, varje tisdag och torsdag, så har vi rörelsepass då vi hittar på något kul. Det kan vara badminton eller tennis eller innebandy. Dessutom får du ett klippkort så att du kan träna på gym eller simma, totalt 20 gånger per läsår.

Vill du veta mer?
Ring vår studie- & yrkesvägledare Jesper Hedlund på 0768-852509.

PRELIMINÄR TIDPLAN FÖR GYMNASIEVALET

• 16 januari: Dexter öppnas för ansökan. Gå in och kolla runt lite hur den funkar.
  • 15 februari: Den sista ansökningsdagen. Men, skickar du ansökningen per brev är det poststämpelns datum som gäller.
  • 10 april: Då är preliminära antagningen klar. Logga in på Dexter och se hur du ligger till. Obs. att ändringar kan ske innan den slutliga antagningen.
  • 23 april: Nu börjar omvalsperioden. För att kunna göra omval måste din studie- och yrkesvägledare öppna din ansökan på Dexter. Är du nöjd med din ansökan? Då behöver du inte göra någonting.
  • 13 maj: Sista dagen att göra omval.
  • 26 juni: Då är slutliga antagningen klar och du kan logga in på Dexter för att se hur du ligger till.
  • 22 juli: Sista dag att logga in på Dexter och tacka ja eller nej till erbjuden utbildningsplats. Men tänk på att alla som blivit erbjuden en plats måste svara.
  • 5 augusti: Reservantagningen startar
  • 20 augusti: Skolstart 2019/2020.
  • 13 september: Reservantagningen avslutas. Från detta datum tar gymnasieskolorna över ansvaret för antagning till eventuellt lediga platser.