, , ,

Nu bjuder vi eleverna på frukost

En del menar att lyckan är helt beroende av den. Andra säger att det är dagens viktigaste mål. På Gutegymnasiet vet vi i alla fall att den spelar en avgörande roll om man ska orka med plugget och därför bjuder vi nu våra elever på frukost – alla vardagar i veckan.

Gör en sökning på “frukost” och “forskning” så hittar du flera studier som säger att den frukost man äter, och att man äter frukost överhuvudtaget, kan påverka individens välmående. Det kan handla om allt från hjärtats hälsa till vilka beslut en person tar under dagen och hur de beter sig mot andra.

Men att frukosten är viktig vet vi också av egen erfarenhet. Våra elever på Guteskolans 7-9 har fått frukost varje dag under ett år, efter att de haft rörelsepass. Från detta har vi själva sett förändringen inte minst när det gäller effektivitet och koncentration. Och vi är ganska säkra på att frukosten tillsammans med rörelsepassen är två starkt bidragande faktorer till att eleverna fått bättre studieresultat.

Därför utökar vi nu hälsoprofilen på Gutegymnasiet. Från och med nu får eleverna ett klippkort som gör att de kan gymma gratis 20 gånger och simma gratis lika många gånger varje skolår. De erbjuds också att gå på arrangerade gympapass varje tisdag och torsdag efter skolan. Och så får de två mål mat om dagen – en näringsriktig frukost och lunch.

– Vi tror att det här ger dem energi så att de orkar fokusera och vara aktiva på lektionerna, säger Therese Ljungman, rektor.

Frukosten serveras mellan kl. 07.30 till 08.15 då lektionerna börjar. Den är välbesökt och mysig menar en elev.

– Det är verkligen trevligt och mysigt att samlas och äta tillsammans på morgonen innan vi börjar, säger Agnes Jonsson i NA17 (till vänster på bilden).

Ali Muhammadi i BF18 (ej på bild) tror att fler elever kommer att orka studera mer nu.

– Jag tror att en del inte har brukat äta så mycket hemma på morgonen förut. Men nu kanske de äter något när de kommer hit och blir piggare. Och det ju bra, säger han och nämner en annan fördel.

– Och så kan man sova lite längre på morgonen.