I måndags morse nådde de Slite. De tre eleverna från Gutegymnasiet som tillsammans med nio andra ungdomar rest från Ventspils i Lettland för att försöka återskapa en av de många flyktingresor som gick från Baltikum till Gotland i slutet av andra världskriget.

– Överresan var lugn, och otroligt vacker. Vattnet låg spegelblankt, säger Astrid Åkerblom som läser tredje året på samhällsvetenskapsprogrammet.

Eleverna deltar i konstprojektet “I båtflyktingarnas spår” som organiseras av BAC- Baltic Art Center. Projektet beskrivs som lika mycket ett lajv som ett äventyr, en resa och ett konstverk som vill försöka belysa livet för några av de runt 10 000 människorna som flydde från Baltikum till Gotland under andra världskriget.

För att göra detta har Guteeleverna och de andra deltagande ungdomarna (som är från Estland, Lettland och Litauen) fått läsa om varsin flyktings livshistoria – något som de fått reflektera över och videoblogga om, under resan.

– Skillnaden var att när många flyktingskepp seglade över sjön var det storm och många båtar som läckte. Vi hade fint väder. Men man fick en tankeställare, att det var skönt att ha något att komma hem till. De fick ju lämna allt sitt.

Idag har gruppen varit på Fårö för att jobba vidare med projektet, som ska resultera i en konstutställning på Stora Salen på Joda Bar (Björkanderska) i Visby hamn. Utställningen visas nu på torsdag den 5 maj mellan kl. 14-20. De dokumentära filmklippen från båtresan kommer även att visas under Almedalsveckan.

Foto: Kristján Árnason.

Här kan du se ett inslag om projektresan av SVT.