Vi har unika program och inriktningar

Den 9-10 oktober är det dags för den årliga “gymnasiemässan” i ICA Maxi Arena. Då är du som går i åttan eller nian, ensam eller tillsammans med dina vårdnadshavare, välkommen till våra bord för att prata om framtiden. Vi har både personal och elever på plats och vi ser fram emot att berätta om varför vi är ett bra alternativ.

– Mässan är ett bra tillfälle att samla information så att man kan jämföra skolornas utbud. Och ska man gå i tre år så det är också viktigt att man trivs, säger Jesper Hedlund, studie- och yrkesvägledare.

Unikt utbud för ön
Gutegymnasiet finns representerat med 9 program och 16 inriktningar. Det kan vara viktigt att veta att en del av vårt utbud är unikt för vårt gymnasium. Ett exempel är Hantverksprogrammet frisör som bara finns hos oss på ön. Ett annat exempel är inriktningen Fritid & hälsa på Barn- och fritidsprogrammet, eller Europaprofilen på Samhällsvetenskapsprogrammet och Spelprofilen på Teknikprogrammet och Estet/Bild & formgivning.

Blockläsning och mindre grupper
Om man föredrar lite mindre klasser och blockläsning kan Gutegymnasiet vara ett fördelaktigt val. Vi satsar på mindre grupper av elever så att eleven ska få mer tid med läraren. Vi tror också att blockläsning gynnar studierna eftersom man inte hoppar mellan så många ämnen per dag. Och så är det en bra förberedelse för vidare studier på högskola och universitet.

Vi har hälsoprofil
Vi tycker om att röra på oss. Därför går hälsa och rörelse genom hela skolan. För dig som ska börja på gymnasiet kan vi meddela att vi bjuder på frukost för vi tycker att det är viktigt att du orkar med plugget. Lunch ingår såklart och efter skolan, varje tisdag och torsdag, så har vi rörelsepass då vi hittar på något kul. Det kan vara badminton eller tennis eller innebandy. Dessutom får du ett klippkort så att du kan träna på gym eller simma, totalt 20 gånger per läsår.

Läs om vårt utbud
Mer information om programmen och de olika profilerna/inriktningarna hittar du under “program” uppe i menyraden.

ÖPPET HUS I NOVEMBER

Lördagen den 24 november har vi öppet hus på Broväg 25.

Välkommen till oss då så får du samtidigt möjlighet att se verksamheten på plats.