, ,

Uppdaterad information om Coronaviruset 12/3 – 2020

Senaste rekommendationerna från folkhälsomyndigheten samt region Gotlands presskonferens gällande coronaviruset. Vi på Guteskolan/Gutegymnasiet vill förtydliga att vi fortfarande följer de direktiv som ges från folkhälsomyndigheten och Region Gotland. I dagsläget finns inte någon anledning till att friska elever/barn stannar hemma från skola/förskola. Under presskonferensen ombad regionen alla i samhället att hålla sig uppdaterad på ny eventuella restriktioner på följande hemsidor.

Har du frågor om nya coronaviruset (covid-19)?

• Besök folkhalsomyndigheten.se – frågor och svar om nya coronaviruset finns på www.folkhalsomyndigheten.se
  • Region Gotland www.gotland.se
  • Ring 113 13 – för frågor om det nya coronaviruset, exempelvis: Hur smittar viruset? Vart kan jag resa?
  • Besök 1177.se – information om symtom, egenvårdsråd och hänvisning till sjukvård finns på www.1177.se
  • Ring 1177 – om du varit i kontakt med smittade eller varit i de områden där smitta av coronaviruset förekommer och upplever symtom.

Tänk på det här för att minska smittspridning

• Stanna hemma om du är sjuk
  • Tvätta händerna med tvål och varmt vatten ofta
  • Undvik att röra ögon, näsa och mun
  • Hosta eller nys i armvecket

Mer tips om egenvårdsråd, hur du kan uppmuntra ditt barn till god handhygien finns på www.1177.se

Till er som vårdnadshavare

Vi på Guteskolan/Gutegymnasiet vill uppmana att om ni har varit ute och rest, var extra uppmärksam på ditt barns mående.

Stanna hemma om ditt barn är sjuk eller uppvisar symtom. Det gäller även vid förkylning och lindriga luftvägssymtom.

Alla med symtom på luftvägsinfektion, även lindriga, uppmanas av Region Gotland att avstå sociala kontakter som riskerar att sprida smitta.

Vid misstanke om sjukdom kontakta 1177.

Från skolan/ förskolans håll kommer vår ”tröskel” för att skicka hem barn vara lägre.

Vi uppmanar er som vårdnadshavare att prata med era barn om hygien och rekommendationer för att minska smittspridning.