Ta en rundtur på Gutegymnasiet – via mobilen

Nu kan du gå runt på Gutegymnasiet via din mobil eller dator. De flesta rum är fotade med en 360-kamera och det går nu att klicka sig runt i hela huvudbyggnaden. Bakom jobbet står två elever från Estetiska programmet – estetik och media, som gjorde det lite som ett sidoprojekt under sitt arbete med sitt UF-företag.

– Vår lärare berättade att vi hade möjlighet att göra ett street view-projekt över gymnasiet och det lät spännande, säger Albin Salmi Persson som går andra året.

Programmet som använts är samma som används av mäklare för att visa upp sina villor och andra objekt.

– Vi har gått runt i alla hallar och rum och tagit de fotografier som vi velat ha och sedan byggt upp ett nätverk av bilder i programmet, säger Alfons Salmi Persson.

I nuläget finns Gutegymnasiets huvudbyggnad inlagd. Framöver kommer flera lokaler att inkluderas och en del foton kommer att utvecklas.

Albin och Alfons är två av tre delägare i VideoGotland UF, som för närvarande har flera skarpa uppdrag på gång. Bland annat ska de göra reklamfilmer för Solbergaskolan och även film för Gotlandsmusiken.

VILL DU JOBBA MED MEDIAPRODUKTION?

Är du intresserad av att jobba med mediaproduktion? Estetiska programmet – Estetik och media är unikt för Gutegymnasiet på Gotland. Här lär du dig att skapa produktioner för video, ljud, webb och trycksaker.

>> Läs mer på Estetiska programmet – Estetik och media