“Sängarna är ju stenhårda”

För några veckor sedan åkte ett gäng elever från Gutegymnasiet till mångmiljonstaden Pune i nordvästra Indien. Nu har de påbörjat sin hemresa, så vi hörde av oss för att kolla läget. Hur har det varit att sova så långt borta och vilka kulturkrockar har de stött på? Saker som de ju faktiskt måste dela med sig av.

Just att sova verkar har varit ett litet problem. Det menar Angelica Jakobsson i barn- och fritidstrean.

– Sängarna är så hårda! Vad är grejen? Första dagarna skriker varenda ben av smärta men var natt vänjer kroppen sig. Senaste dagarna har jag sovit otroligt bra och inga ben eller kroppsdelar smärtar. Men det är ju inte precis att man kan “kasta sig i sängen” när man kommer hem – det skulle göra ont!

Hon berättar att hon och hennes värdkompis suttit vakna många kvällar i sängen och pratat om skillnader mellan deras båda länder, och mellan deras olika uppväxter.

– Men vet du vad? Vi är människor, med samma känslor, fast olika erfarenheter och traditioner.

Fast likheterna till trots, det finns ändå flera saker som skiljer sig och får igång tankarna hos oss svenskar.

– Ta det här med templen. Man ska visa så lite hud som möjligt men ändå ta av sig skorna. För att vara ren. För skorna är smutsiga och man vill inte smutsa ner guds hus. Men att fötterna bär på tusentals bakterier verkar ingen ha tänkt på.

En annan sak som skiljer sig är det här med hur man respekterar varandra, menar Angelica.

– Hemma i Sverige vill jag ju bli lika mycket respekterad av dig som du respekterar mig. Men här är synen på respekt så mycket starkare än i Sverige. Och alla som är i åldrar över dig ska du respektera högt.

Hur var maten? Stark?

– Min familj har väldigt genuint anpassat alla måltider efter vilken styrka av starka kryddor jag klarar av och frågar alltid om det varit okej, vilket det alltid varit. Visst, det finns mat som är helt emot mina smaklökar men å andra sidan kan det också vara det godaste någonsin.

– Jag gillar otroligt mycket att skolan anordnat ett nytt matbord där de serverar samma mat men betydligt mildare bara för oss. Uppskattas! Även sånt som någon sort av vaniljsås med olika frukter i.

En annan sak som man hört om Indien är trafiken. Är det så mycket fordon som man hört?

– Trafik? Oh herre gud. Man måste uppleva för att förstå, men man behöver inte va rädd, de kommer försöka göra allt för att inte köra på dig. Alltså, de tutar 7511 gånger! Du flyttar dig, jag lovar! Pune är också staden i hela Indien med flest motorcyklar och mopeder.

Hur är det med toaletterna då? Lite speciellt, eller?

– Det finns olika toaletter, precis så vanliga som i ditt eget hem oftast, men sen har vi det lilla andra problemet, det där hålet i marken, där träffsäkerhet är ett faktum! Låt oss inte gå in på detaljer. Något att uppleva? Oh ja!

Någon sista tanke, med att åka iväg så här?

– Indien är ett land att lära sig av. Det har varit så många härliga stunder med familjen och min värd men även med den svenska gruppen. Att åka i grupp är det bästa, så mycket att dela med varandra och dela erfarenheten och skapa idéer!