, ,

Lyssna: Radions inslag om Gutegymnasiets omorganisation

Radio Gotland gjorde i förra veckan en intervju med rektor Luis Barnes. Inslaget handlade om de förbättringar som skett på skolan sedan Gutegymnasiet genomfört en del omorganisationer.

Bakgrunden till omorganisationen var att Skolinspektionen kommit med kritik mot skolan för läsåret 2013/2014. Redan till förra sommaren hade trenden vänts när hela 90 procent av eleverna på de praktiska yrkesförberedande programmen klarade examen.

Anledningen till det positiva resultatet beror delvis på att skolan anställt en biträdande rektor som jobbar exklusivt med elevers kunskapsutveckling. En annan bidragande orsak är att skolan under förra året genomförde en flytt i samband med att Gutegymnasiet köpte Donnergymnasiet i Klintehamn. Ett år efter flytten har skolan fått rutiner, vilket skapar trygghet för eleverna.

Här kan du lyssna på P4 Gotlands inslag.