, ,

Gutegymnasiet vann Årets frukostlyft

Måndagen den 9 november var det äntligen dags att kora vinnaren av Årets frukostlyft 2020. På grund av Corona-läget har tävlingen flyttats fram och fick till slut avgöras digitalt. Efter månader av nerver blev glädjen stor när Arla meddelade att årets vinnare var Gutegymnasiet och Guteskolan i Visby.

– Det känns jätteroligt! Är det något vi märkt som jobbar med frukosten så är det att den skapar en stämning som sträcker sig långt in på dagen. Det blir lugnt och mysigt och det är verkligen något för andra skolor att ta efter, säger Annika Hemmander.

Som vinnare får Guteskolan AB ett utbildningsstipendium på 30.000 kronor. Dessutom får skolan en statyett, ett diplom och ett besök av årets kock som kommer laga mat till både elever och personal.

Arla skriver att de med tävlingen vill ”hylla vardagshjältar i den offentliga måltiden” och att priset ska gå till en skola som har gjort ett riktigt lyft för att elever ska få en bra start på dagen genom frukost. Alla elever som går på Guteskolan och Gutegymnasiet får starta sin dag med en näringsrik frukost på skolan. Frukosten är en del av de båda enheternas hälsoprofiler.

Här kan du läsa juryns motivering

”Årets frukostlyft 2020 går till en skola som låter mat, rörelse och hälsa vara helt centrala delar av skolan och som ser frukostens betydelse för att så många elever som möjligt ska orka hela skoldagen. Här erbjöds alla elever en varierad frukost vilket blir en stund för lärare och elever att starta dagen tillsammans. Det blev ett lyft när även högstadiet och gymnasiet inkluderades. Goda effekter ses på skolarbetet. Vinnaren av årets Frukostlyft 2020 visar att det är möjligt att integrera frukosten i skoldagen. En sann inspirationskälla som kommer att locka flera att göra ett frukostlyft. Vinnaren av årets frukostlyft är Guteskolan och Gutegymnasiet i Visby.”

Läs artikel om vår frukost