, , ,

Gutegymnasiet agerar för flyktingkrisen

Idag startade Gutegymnasiet Gute Agerar – ett temaprojekt som syftar till att informera eleverna om den nuvarande flyktingkrisen. Under dagen vandrar eleverna runt på olika stationer, där de bland annat får diskutera mänskliga rättigheter och bakgrunden till varför det ser ut som det gör i Syrien idag, säger läraren Kristoffer Lockridge.

– Det är viktigt att vi upplyser och ger en så bred bild som möjligt. Därför finns också en station som handlar om mediers rapportering, säger Kristoffer som varit med och planerat arbetet med flyktingtemat, som kommer att fortsätta under hösten.

I två salar på övervåningen på Broväg 25 visas filmerna Zozo och Förortsungar. Dessutom finns två dokumentärer online – Ensamkommande flyktingbarn och Pimplare från Syrien – som eleverna ska diskutera kring. Tillsammans ger de flera olika sätt att förstå samma problematik, säger läraren Susanne Reich.

– Ska man låta folk sitta och vänta eller ska man göra något. Som norrlänningen som drog igång en kurs i pimpelfiske och kanske inte räknade med att få över 40 syrier anmälda. Och glädjen när en syrier får en fisk och de börjar dansa. Det är ett annat sätt att handla när det gäller integration, säger hon.

– Det är bra att film finns med på schemat, för det ger variation till dagen och är ett medieformat som eleverna är vana vid.

Manfred Engström som pluggar tredje året på media- och samhällsprogrammet, och ses till vänster på bilden ovan, tycker att dagen framför allt känns viktig.

– Jag har fått större perspektiv på situationen, även om jag tycker att jag är rätt så påläst sedan tidigare. Det är bra bredd men också roligt.

I höst kommer Gute Agerar att fortsätta med en heldag då allmänheten bjuds in. Då arrangeras det konsert, det kommer att finnas försäljning och foton i olika storlekar ska auktioneras ut. Pengarna som kommer in kommer att skänkas till någon organisation som jobbar med flyktinghjälp.