Blogg: Vi kör gatufoto i Slite

Nu har skolan verkligen börjat, eleverna har tröttnat på att prata om det som hände på deras sommarlov och har nu börjat fokusera på skolan igen. Självklart så är vi på media redan ute och fotograferar. Vi valde att började höst terminen med projektet ”gatufotografering”.

Det är vida känt att gatufotograferingen började i New York. New York är känt för sina slumområden och det var just människorna i slumområdena som man oftast ville fotografera. Man ville även fotografera graffiti och det var i slumområdena som graffitin föddes. I början så sprang de runt och sprayade upp bilder som ofta uttryckte missnöje över samhällets alla orättvisor och senare övergick det till att handla lite mer om känslor. Nuförtiden så är det många som enbart använder graffiti för att det är kul och för att det ger lite utav en kick då polisen när som helt kan komma och gripa en för skadegörelse, men det har även börjat bli mer och mer modernt att uttrycka sina politiska åsikter i graffitin.

Det finns två genrer i gatufotografering som i princip är att fotografera människor eller fotografera konst. Vi valde konst och inriktade oss mest på just graffiti, för det blir väldigt färglada och snygga bilder. Vi har sprungit omkring i Visby på alla dess gator och letat efter snygg graffiti att fotografera och vi besökte även en vägg i Slite som blivit helt fylld utav ett enda stort graffitikonstverk.

Det har varit ett väldigt givande projekt med många bra bilder. Vi alla känner oss väldigt nöjda och tycker att det har varit väldigt roligt, men nu är det dags för nya uppdrag och andra projekt.

Av: Trine Cederblad