Guteelever vann Världsarvsdagens fototävling

I veckan stod det klart att två elever från Gutegymnasiet vunnit Världsarvsdagens fototävling. Det är Ayesha i EK18 och Qasim i TE18 som vunnit och deras fotografier är tagna i kursen Foto 1 som individuellt val.

Här kan ni läsa motiveringen från juryn som består av konstnären och fotografen Torbjörn Limé och Fredrik Blomgren.

Qasims bild: En pir rakt ut i ett dramatiskt Östersjöhav. En väg ut i mörkret. En väg mot den där lilla strimman ljus i horisonten. Associationerna och de möjliga tolkningarna av det motiv som Qasim bjuder betraktaren på är i det närmaste oändliga.

Ayeshas bild: I Ayeshas motiv av den välkända stadsmursfonden låter hon betraktaren möta både Visbys historia och mötet mellan generationer. En spännande komposition som inbjuder till ögats vandring i bildrummet.

Fler elever från Gutegymnasiet skickade in bidrag till tävlingen. Nu finns flera av dem att se live i Coop-gallerian i Visby. Men du kan även se alla bidrag från Gutegymnasiets elever nedanför.

Ayesha

Qasim