“Det ska bli kul att få produkten testad av professionella”
Den 13 mars öppnar Wisby Strand portarna för årets UF-mässa Entreprenörskap på riktigt där de unga företagarna från öns gymnasieskolor får chansen att synas, nätverka och tävla om en biljett till den stora SM-finalen i maj.
Men redan dagen före smygstartar tävlingen för de ungdomar som vill försöka bli Årets UF-företag. De som väljer att gå den här vägen ställer upp på att presentera sin företagsidé framför en jury av experter och företagare. Man kan säga att det är pitch med en efterföljande grillning.
På Gutegymnaiset är det Health & Sport Reference UF som valt att gå den här vägen – och möta juryn.
– De blir som ett bollplank som, med alla timmar man lagt ner, i blod, svett och tårar, ger oss ett kvitto på hur bra det gått, säger företagets vd Teodor Molin.
Vill hjälpa med träning
Health & sport Reference UF har grävt där de står. Alla i företaget håller själva på med någon form av träning och när det kom till att bolla idéer var det från deras egna liv som de hämtade inspiration.
– Träning var givet men på vilket sätt visste vi inte. Vi hade olika idéer och fastnade till slut för den att hjälpa folk att komma igång att träna, säger Ville Hagman som är teamets kommunikatör.
– Sen föddes idén att om vi skapar ett häfte eller ett kort, där vi samlar några olika träningsanläggningar, dit nya kunder till ett rabatterat pris kan komma och provträna ett visst antal gånger, säger Erik Engström som är vice vd och marknadsansvarig.
Den färdiga produkten består av ett häfte med information om deras olika samarbetspartners och de gym och anläggningar som de betalande kunderna kan besöka. Den nedersta delen av häftet kan man klippa av och man får då ett minihäfte att bära med sig till gymmen, så att de kan kryssa att man gjort ett pass. De tänker att om kunderna får pröva på olika träningsformer är chansen större att de ska hitta något som de vill fortsätta med.
Skapa liknande intervjusituation
När det gäller själva presentationen inför juryn måste den göras på under fyra minuter, går du över den tiden får du avdrag. Och den ska innehålla utvalda detaljer om företaget. Efter pitchen kommer juryn ha en intervjuliknande diskussion där de ställer frågor om företaget och processen, säger Teodor.
– Så det gäller att vara riktigt förberedd om allt från storleken på broschyren till ekonomin i företaget.
Hur har ni tänkt förbereda er?
– Efter sportlovet kommer vi lägga fokus på att öva inför den här intervjun. Vi kommer att göra ett liknande scenario där vi ställer oss framför vår svenskalärare och en publik som ska ge respons, säger Teodor.
Hur tror ni att det kommer att gå?
– Vi har inte någon insyn i vilka andra företag som är med så vi vet inget om konkurrensen. Men vår inställning är att gå upp och göra vårt bästa och så får vi se hur långt det håller, säger Teodor.
Hur är känslan idag, att ni ska gå upp och möta juryn?
– Det som känns positivt är att bli testad av de professionella i juryn. Man får ett bollplank som ger en, med alla timmar man lagt ner, i blod, svett och tårar, ett kvitto på hur bra det gått. Och i och med att vi tror starkt på vår idé är också förhoppningen att det ska bli bra, säger Teodor.
– I början av den här resan har man den här känslan av att man inte vet vad man ska göra. Och så helt plötsligt får man en idé och sedan en färdig produkt. Nu är produkten klar och nu är vi redo. Så det ska bli kul att visa upp den, och intressant att se hur själva tävlingen fungerar och såklart hur det går, säger Ville.
– Dels blir det spännande att stå inför juryn och få vår produkt testad. Men det ska också bli intressant att komma till mässan och äntligen få visa upp vår produkt, visa vad vi har kämpat med, säger Erik.