, ,

Detta parti hade bästa debattören

På torsdagen var det debatt och skolval för eleverna på Gutegymnasiet. Politiker från nio politiska förbund, de åtta riksdagspartierna samt F!, ställdes på scen där de frågades ut av moderatorn Lina Breisch.

Det var bra stämning, och ibland hettade det till, precis som det ska.

Efteråt fick eleverna rösta i två val. I det första svarade de på frågan om vilken av debattörerna som de tyckte var bäst. Den omröstningen gjordes via mobilen och lästes upp direkt. Resultatet ser du både nedan och på bilden ovan. Socialdemokraterna vann med 28 procent av rösterna. Tvåa kom F! med 17 procent och sedan följde Sverigedemokraterna på 14 procent.

Eleverna deltog även i skolvalet som är en nationell sammanställning där runt en halv miljon elever i årskurs 7-9 och gymnasiet deltar.

RESULTAT – BÄSTA DEBATTÖREN

Socialdemokraterna, 28%