Så röstade Gutegymnasiets elever i skolvalet

På torsdagen i förra veckan gick eleverna på Gutegymnasiet till valurnan för att delta i skolvalet. På söndagen blev resultatet offentligt via skolval2018.se och man kan se att ett parti enkelt tog hem segern.

I skolvalet deltar över en halv miljon elever i årskurs 7-9 och gymnasiet. På Gutegymnasiet kom det in 72 giltiga röster, ett relativt litet antal då skolan har 260 elever inskrivna, som inte kunde delta av olika anledningar.

Socialdemokraterna tog enkelt hem vinsten med 32 röster. På andra plats kom Vänsterpartiet med 13 röster och på tredje plats kom Sverigedemokraterna, 8 röster.

På Wisbygymnasiet var det Moderaterna som blev det vinnande partiet. På andra plats kom Centerpartiet och trea kom Socialdemokraterna.

Här kan du se hur Guteskolans årskurs 7-9 röstade.

Se fler resultat på skolval2018.se.

RESULTAT | SKOLVAL2018 | GUTEGYMNASIETS ELEVER

ANTAL RÖSTER PER PARTI