De vann “Årets Gutefrisör” 2019

I slutändan var det kreativitet, fantasi och renhet som blev några de mest avgörande faktorerna. Första upplagan av tävlingen Årets Gutefrisör har avgjorts och här kan ni läsa om vilka som vann.

I år är det första gången som Hantverksprogrammet – Frisör arrangerar tävlingen Årets Gutefrisör. Det är en tävling som går ut på att lyfta fram elevernas talang i frisöryrket och utgår från samma tävlingsidé som även finns på nationell nivå. På skolan har vi att ha 3 olika tävlingskategorier, en vardera för varje årskurs. Dessa kategorier är:

• Årets Dam – Årskurs 3
  • Årets Herr – Årskurs 2
  • Årets Nykomling – Årskurs 1

Uppdraget för eleverna har bland annat varit att klippa, färga, styla och fotografera en modell utifrån ett eget förvalt koncept. En jury har utsett vinnarna och deras bilder ställs ut i skolans frisörsalong under ett helt läsår. Vinnarna får även fina priser som är sponsrade av våra samarbetspartners Schwarzkopf Professional, Grazette of Sweden, Ellwo och Beard Monkey.

Redan den 20 maj kunde vi presentera vinnaren i kategorin Årets Dam – årskurs 3. Och det blev inte bara en utan två vinnare.  Idag kan vi avslöja vinnarna i de andra två kategorierna. Med motiveringen “för en modern frisyr med trendig färg och styling” kammade Morteza Akhlagi hem förstapriset för årskurs 2 i kategorin “Årets Herr”. Klara Barnes i årskurs 1 tog hem vinsten i kategorin “Årets Nykomling” med motiveringen ”för en klassisk och stilfull uppsättning”.

Här är vinnarna i Gutefrisör 2019

Årets Dam – Julia Jovanovic. “För en modekreativ tanke från början till slut”.
Årets Dam – Amy Barnes. ”För en stilren och elegant kreation med harmoni i färg och form”.
Årets Herr – Morteza Akhlagi. ”För en modern frisyr med trendig färg och styling”.
Årets Nykomling – Klara Barnes. ”För en klassisk och stilfull uppsättning”.

Klara Barnes uppsättning och Morteza Akhlagis klippning.

Klara Barnes.

Morteza Akhlagi.

Julia Jovanovic och Amy Barnes.

Amy Barnes och Julia Jovanovic vinnarbilder.