De vann treornas frisörtävling

Onsdagen den 15 maj avgjordes treornas frisörtävling. Uppdraget för eleverna har varit att klippa, färga, styla och fotografera en modell utifrån ett eget förvalt koncept och slutligen fanns inte en, utan två vinnare på en delad förstaplats.

Sedan i slutet av april har frisör-treorna jobbat med egna projekt i kursen Frisör 6a. I kursen behandlas allt från hur deras modell ska klippas och stylas, till miljöhänsyn, koncept-fotografering och slutligen kostnaden för hela projektet. Kursen är upplagd som en tävling och vinnaren koras till “Årets Frisör Dam”.

I onsdags var det sista dagen för inlämning av bilder och material och då gjordes även en bedömning av juryn. Det var många fina klippningar och stajlningar och till slut kunde juryn enas om två som stod ut lite mer än de andra.

Julia Jovanovic (till vänster i bild) fick förstapris för sin tuffa 80-talsinspirerade koncept-staljning med motiveringen ”för en modekreativ tanke från början till slut”. Hennes modell är den med lockigt hår.

Hon fick dela förstaplatsen med Amy Barnes som med sin vackert gestaltade look fick en motivering som löd ”för en stilren och elegant kreation med harmoni i färg och form”.

Ettornas och tvåornas frisör-tävlingar kommer också att avgöras under maj månad. Vinnarna från varje årskurs får produkter och prylar från sponsorerna Grazette of Sweden, Ellwo professional, Beard Monkey och Schwarzkopf professional.

Bilder på vinnarnas modeller kommer ramas in och sättas upp i salongen.