Bageri-elever njuter på chokladmässa

Hockey, fotboll och friidrott. Medan de alla tappar utövare finns det ett annat fritidsintresse som är hetare än någonsin. Bakning. Flera miljoner svenskar har idag bakning som hobby.

I helgen var det bak- och chokladfestival på Älvsjömässan i Stockholm – ett Mecka för alla i branschen, från den enskilde hobbybagaren till de största chokladmästarna. Fredrik Nyhlén, vinnare av Hela Sverige Bakar var där och visade sina bästa bulldegskills. Svenska Kakaobolaget var på plats med lyxiga chokladprovningar och där fanns experter som guidade besökare i Valrhonafilosofin. Vem vet ens vad det är?! Och mitt bland alla chokladfontäner och pralinhyllor fanns två av våra bagerielever – som inte hade några problem att känna sig som hemma.

– När man kom dit så såg man alla praliner och… Det gav mycket inspiration. Utseendemässigt för hur man kan ta fram dem, tekniker och nya smaker som man inte hade kunnat tänka sig förut, säger Rasmus Brobäck i RL16.

Rasmus och klasskompisen Moa Hagvall tog båten upp på torsdag morgon. Mötte upp läraren Thomas Lerberg (som även driver Tofta Strandbageri) på Odenplan och gick och fikade på ett café innan de åkte till platsen de skulle sova på. Dagen efter, jora, även då började dagen med ett besök på ett café. Men inte vilket som helst.

– Vi möttes kl 09 och gick på Mr Cake som är Roy Fares café. Vi satt där och fikade och myste lite innan vi åkte till mässan.

Hann du prata något med Roy?
– Jag tog chansen och tog en selfie med honom på mässan, när han stod i köket. Han är så jäkla grym. Men han skulle precis springa och käka lunch så jag sa bara att jag är väldigt inspirerad av honom och hans goda kakor.

Vad gjorde ni på mässan?
– Man går runt och kollar och testar olika bakelser och choklader. Det finns så mycket olika variationer av allting. Så mestadels så provsmakar man, och har man frågor så är det bara att fråga, säger Rasmus.

Någon speciell händelse ni kommer ihåg?
– Ja, det var ett team där som gjort praliner till nobellprismässorna och de hade ett hemligt tema som de hade gjort olika smaker på. Och så utsåg de årets konditor, säger Rasmus.

– Jag pratade med Fredrik Nyhlén som berättade om sina böcker. Varav den ena boken är precis nyutgiven för två veckor sedan. Jag köpte båda böckerna och han skrev sin autograf i dem. Jag har fått mycket inspiration av honom också, säger Moa.

– Ja, och så var jag med och snurrade på ett hjul där man kunde vinna tre godisbars. Jag vann, så jag tog en nougat-fudge. Skitgod!

På fredagkvällen tog ni båten hem. Vad tyckte ni om resan?
– Det var värt väldigt mycket, och det var gott också att få smaka på allt de hade, säger Rasmus.

– Jag tyckte det var väldigt bra, goda praliner och choklader. Alltså, det vara bara allmänt nice och jättefint allting, säger Moa.