, ,

“Vad är det värsta som kan hända?”

På torsdagen höll Simon Wikström och Erik Grönwall en föreläsning för eleverna på Gutegymnasiet. Ämnet handlade om företagande och när vi frågade duon efteråt vilka de tycker är de viktigaste budskapen som eleverna ska ta med hem sig så svarade de såhär:

– Jag tror att vi båda är ganska överens om att man ska försöka hitta något som man tycker är kul. Och försöka göra det till sitt jobb, säger Erik Grönwall.

– Och tänka på vad är det värsta som kan hända. Oftast är det inte så mycket som kan hända. Bara att köra på, säger Simon Wikström.

De vill också bryta myten på hur en företagare måste se ut.

– Det behöver inte vara kostym och slips utan det kan vara tatueringar.

Ett annat viktigt fokus, menar båda, är att försöka öka förståelsen för varför företagare är viktiga i samhället.

Erik Grönwall och Simon Vikström växte upp i Knivsta utanför Stockholm. Medan Erik vann musiktävlingen Idol köpte Simon upp konkurslager och sålde vidare. Idag håller de bland annat föreläsningar för att inspirera unga företagare.