“Teknik kan lösa många problem”

Sommaren 2021 tog Amir Ahmadi studenten och sedan dess jobbar han på BRS Networks, som också samarbetar med Teknikprogrammet på Gutegymnasiet. Här kan du läsa om varför Amir valde Teknikprogrammet och hur man minns sin tid på Gutegymnasiet.

Vilken inriktning gick du?
– De första två åren på Teknikprogrammet läste jag Information- & medieteknik. Sista året valde jag Nätverksteknik och det var där jag träffade en lärare från BRS Networks. Det blev vägen dit.

Hade du någon studiestrategi?
– Jag hade pluggat in 7-9 på bara ett år och visste att det skulle bli ännu hårdare om jag valde ett högskoleförberedande program. Efter skolan pluggade jag 2-3 timmar och även på helgerna.

Hur minns du tiden på Gutegymnasiet?
– Jag hade alltid roligt med mina kompisar. Lärarna var trevliga och det kändes som en stor familj.

Vad har tiden på Gute betytt för din karriär?
– Den har betytt jättemycket. Jag satsade mycket och ville gå ut med bra betyg. Jag visade också att jag ville bli nätverkstekniker och det märkte läraren.

Apropå BRS Networks, hur är det att jobba där?
– Det är jätteroligt, dels för att det är ett varierande jobb. Man går inte och gör samma sak i åtta timmar. Det kan vara två timmar med någonting och sen jobbar man vidare på kontoret med något annat. Man lär sig också mycket.
– Och mina kollegor trivs jag väldigt bra med.

Varför ska man välja Teknikprogrammet?
– Tekniken rusar fram jättefort och vi kan inte stoppa den. Det händer massor av saker i världen och med hjälp av teknik kan vi lösa många av dessa problem. Så Teknikprogrammet är framtidens program som kan leda till ett bra jobb.

Vad vill du ge för råd till nya elever?
– Plugga på och samla bra betyg. Då har du också en bra grund ifall du pluggar vidare på högskolan.

Intresserad av Teknikprogrammet? Här kan du läsa mer om om det..