Floristelev: “Vill jobba med händerna”

Floristprogrammet är en nyhet för läsåret 2020-2021 och nu när terminen kör igång så gör den det med en helt ny blomsterverkstad, med nya arbetsbänkar och såklart med de första eleverna på programmet någonsin.

I veckan hade ettorna sin första lektion i floristämnet där de fick testa på att göra spiralbundna buketter steg för steg. Eleven Alva Kristiansson tycker att det är kul att få använda händerna och jobba med skapande, och hennes klasskompis håller med.

– Det är det som är kul. Jag valde florist för att jag inte skulle kunna sitta still i skolbänken. Jag måste göra något med händerna, säger Carla Bäckström.

För att lära sig yrket får eleverna delvis träna i skolans egen blomsterverkstad. Men redan om några veckor är det dags för eleverna att åka ut på arbetsplatsförlagt lärande (APL) i blombutiker och växthus och skaffa erfarenheter. Eleven Felicia Jakobsson har redan haft praktik på ett företag i branschen och ser fram emot att få komma ut igen.

– Det ska bli jättekul! Man får lära sig mer ute på plats om blommor och växter. Och det blir kul att få träffa kunder också.

Vill du veta mer?

Hantverksprogrammet Florist är ett yrkesprogram där eleverna bland annat får lära sig att göra blomsterarrangemang till bröllop, mässor, begravningar, home-styling, fotograferingar, fester och såklart för alla romantiska stunder i vardagen. Vill du läsa mer så kan du klicka dig in på programmets egen hemsida. Du kan också ringa vår studie- och yrkesvägledare Jesper Hedlund på 0768-852509.