På tisdagen var det finaldag i Ung Företagsamhet på Älvsjömässan i Stockholm. DriveSafe UF från Gutegymnasiet kammade hem en andraplats i kategorin Årets Kreativa UF-företag.

– Det finns inga ord som kan beskriva hur bra det känns, säger Fanny Daun som är företagets produktionsansvariga.

Under skolåret har 31 513 gymnasieelever (för att vara exakt) över hela Sverige drivit UF-företag. Av dessa drygt 9000 UF-företag gick 280 stycken vidare från de regionala tävlingarna till den stora finalen i Stockholm. Från Gotland fanns nio företag på plats och DriveSafe UF, som tagit fram en vimpel som gör övningsförare mer synliga i trafiken, kunde ta hem ett silver. 

Fanny Daun och kollegan Anna Bogren, som är försäljningschef, berättar att de blev lite överraskade när representanter från UF gav dem ett kuvert under galamiddagen.

– När vi öppnade brevet och det stod att vi kommit tvåa i Årets Kreativa företag, säger Anna. Vilken känsla! 
– Vi satsade på topp tre. Men man tänkte ju att man kanske kommit fyra eller femma, säger Fanny och fortsätter:
– Men att komma tvåa på SM och sätta Gotland på kartan. Det är stort.

Ja, verkligen. Stort grattis! Kan ni inte berätta lite om dagen?

– Det var härlig energi. Och kul att träffa så många andra unga entreprenörer med driv på ett och samma ställe, säger Anna.
– Vi hade mycket besökare som kom förbi montern hela dagen. Ett par bilskolelärare tyckte vi hade en jättebra ide, säger Fanny.
– Ja, de sa att de hade velat haft en sådan vimpel när de övningskörde. Även på bilskolan, säger Anna.

Och kvällen och middagen, hur var den?

– Jättebra! Den var en galamiddag som typ Idrottsgalan med förrätt, varmrätt, prisutdelning och flera framträdanden med artister, säger Fanny.

Vägen från DriveSafes första idémöte till festmiddagen och SM-silvret har dock inte varit spikrak, det är båda överens om. Det har varit två steg fram och ett steg bak hela tiden. Det har handlat om att testa och tänka om.

– Det finns många exempel. Vi hade flera idéer innan vi kom på den här. Vi tänkte både baka kakor och sälja hårprodukter. Men sen kom den här idén upp i och med att vi själva övningskörde, säger Anna.
– I början tänkte vi göra trycket själva. Och det gjorde vi, men det blev bara en svart klump, säger Fanny. 
– Och vi var också inne på att använda en magnet istället för en plastpinne. Men det funkade inte på alla bilar och hade också blivit en för hög kostnad för oss i det läget, säger Anna.

Vad tar ni med er från det här UF-året?

– Jag skulle säga framför allt erfarenhet och kunskap, säger Fanny.  
– Ja, hur man driver företag och blir en bättre entreprenör. Hur man tar motgångar och lyckats vända på dem.

Vad har ni för tips till blivande UF-företagare?

– När man kommer på en idé ska man verkligen köra på den. Så att man inte håller på att vela för länge, säger Anna.
– Ja, tänk igenom idén ordentligt men inte så att det tar upp halva tiden.
– Och att man ska ha en positiv inställning och inte ge upp. När något går emot en är det bara att ställa sig upp igen, säger Anna.

DriveSafe UF består av Amanda Nordborg, vd. Fanny Daun, produktansvarig. Anna Bogren, försäljningschef. Amanda Skeri, kommunikationschef och Morteza Akhlagi, ekonomiansvarig.