, ,

Vi gör ett studiebesök på Hotell Stelor

I måndagsregnet anländer vi till Västergarn och Hotel Stelor. Här tar Karin Cedergren emot oss med ett leende samtidigt som hon kokar kaffe, rockar vagnen med den nästan sovandes Sam och börjar direkt dela med sig och inkludera oss i sin och hotellets historia. Alla lyssnar.

Hon berättar om hur hon har arbetat för att bygga upp varumärket Stelor från grunden utifrån omvärldsanalys med Visby världsarv, Kronholmens golfbana, den urtida vikingahamnen och målgruppsanalysen som följde därutav: DINKs (Double Income No Kids). Vi sitter i svinstallet och alla lyssnar.

Vi får se ladan där artister som Salem al Fakir och Carola har sjungit, glimta loftet som har lovat bort både den ena och den andre till varandra, på alla de bröllop som hålls på Stelor. Vi följer efter Karin och lyssnar.

Vi går in i den 300 år gamla huvudbyggnaden och de genuina och hemtrevliga rummen, som vart och ett har sin egen berättelse. En saga som är ”amazing!” för alla de utländska gäster som varje år besöker hotellet, men också för oss som lever vårt liv på Gotland. Här samlar vi ihop oss i launchen och får höra med om hur Stelor utvecklas vidare med glasveranda och butik. Om hur Karin skapar en internationell mötesplats. Hur hon skapar med hjälp i samarbete och att livet som företagare ibland är mycket strukturerat och ibland innebär att trolla med knäna i lösningar ad hoc. Vi lyssnar.

Det är knappt vi vill resa oss upp och gå, utan vi vill stanna kvar i den sköna värld som Karin har skapat. Vi tar med oss lärdomar om hur en sann entreprenör ”möjlighetiserar”, att företagarens roll i mångt och mycket handlar om kommunikation och om hur kundvärde kan skapas i relation till din nästa och att mycket, mycket mera.

Av: EmmaMaria Karlsson