, ,

“Ska göra CS som brädspel”

Idag kom två killar från Skuggspel till Gutegymnasiet och höll en föreläsning i olika mekaniker för brädspel. Sedan fick eleverna jobba fram en idé till ett spel som de själva skulle vilja spela.

Den som inte är så insatt i brädspel brukar i ändå känna till klassikern Monopol, där man flyttar en pjäs runt på en spelplan och ska bli rik. Men det finns så klart andra typer av spel. Bluffspel säger sig självt. I ett card drafting-spel ska spelarna turas om att dra kort från en hög med kort och i ett tile placement-spel lägger man brickor. Ett känt sådant spel är Alfapet.

Peter Losonci, som är ägare och butikschef på Skuggspel i Visby, tillsammans med Felix Thalin från spelföreningen Östans Skuggor gick igenom många fler spelkategorier än så, men också vad som är viktigt för eleverna att tänka på när man skapar egna spel.

Tanken är att eleverna i grupper ska jobba fram ett färdigt spel som ska presenteras på en mässa längre fram. Mikael Spolander och hans klasskompisar från Teknikprogrammet hade snabbt en idé.

– Det här är kul, när man får använda fantasin. Man skulle kunna göra CS, alltså Counter Strike, i brädform.

Om det blir ett CS får vi se. Vi återkommer med datum till mässan längre fram.