ZEDFEST SPELTRAILER
Av: Alexander Lydahl Friström
Alexander heter jag, dom flesta kallar mig för LF. Jag går estet media på gutegymnasiet i Visby. Jag älskar att testa på nya saker och lära mig tekniker och sätt att arbeta på.
Jag fick frågan om jag var intresserad i att göra en trailer för ett spel och här berättar jag om hur min arbetes process såg ut.
Starten
Jag fick en mapp skickad till mig med logga, typsnitt, färdig inspelat material och musik. Så jag började med att försöka få så mycket information om spelet som jag kände att jag behövde. Det jag ville veta var om spelet hade en story, vad handlade spelet om? Vad gör man i spelet? Vilket perspektiv ser man spelet ifrån? Är det uppifrån, ser man sin karaktär eller ser man allt igenom sin karaktärs ögon?
Sedan efter jag hade fått svar på mina frågor kollade jag igenom mappen jag hade fått. Det jag kollade nu var hur spelet såg ut, hur man rörde sig och exakt vad man gjorde. Varför gjorde jag det här? Det är ganska bra att ha en bild i sitt huvud innan man börjar arbeta tycker jag. Genom att kolla på allt material kunde jag få en bättre tanke om hur spelet känns och utifrån det kan jag börja jobba.
Min största insperation var ett annant spel som heter Killing Floor. Både Killing Floor och ZEDFest är spel som har samma mål, man ska klara ett antal ronder med zombies tills man till slut kommer till den sista boss ronden. Det finns inte många spel som är som killing floor och ZEDfest och därför var killing floor en perfekt insperation för mig.
När jag sedan hade ställt alla mina frågor, kollat mitt material och leta inspiration var det bara att börja jobba. Jag la in min mapp med allt material i ett video redigerings program som heter Premier Pro. Jag lyssnade igenom musiken jag hade fått en gång till och började att testa mig fram med mitt video material. Jag bestämde mig för att jag ville ha en tråkigt och långsam början för att sedan bygga upp till mer action. Jag skickade in ett utkast till företaget och vill veta vad som var bra och vad som var dåligt, vad skulle ändras och vad skulle vara kvar? I mitt första utkast var trailern långt ifrån klar men desto snabbar jag kan få en trådd att följa desto bättre då blir det inte lika mycket efterarbete sen. Det är inte alltid kunden vet vad det vill ha då kan det vara enklare att testa olika saker i ditt projekt för att kolla vad
han/hon/dom gillar.
Jag fixade punkterna jag hade fått, det var mest ljudet som skulle fixas och vissa klipp skulle byttas ut och början av trailern såg inte bra ut. Enkla saker att fixa, min kund var också väldigt bra på att tala om vad dem inte gillade och hur jag kunde förbättra det.
Det sista jag gjorde var introt till trailern och ett outro till trailern. Efter jag hade gjort det renderade jag min redigerade fil till en mp4 fil. Varför en mp4? Just för att mp4 filer är inte jätte stora jämfört med andra video format och är standard på internet. Det är väldigt få sidor som inte har stöd för mp4.