ALMA ÖHMAN
ESTETISKA PROGRAMMET
BILD & FORMGIVNING
När jag började 3:an så valde jag att välja bort fotokursen mot digitalt skapande, vilket gjorde att jag missade en del av något jag gillar väldigt mycket. Så när vi under kursen estetisk kommunikation fick en uppgift att förmedla en känsla visste jag på en gång att jag ville ta en bild. Och när jag åkte hem till min äldre syster och hennes familj kom idén om trygghet.
Under de två timmarna som jag var där, så tjafsade de minst 10 gånger men 10/10 av gångerna så stod de och kramade varandra bara några minuter senare. Och det är något som jag ofta ser bland syskon. Hur mycket de än bråkar eller tjafsar, så hittar de alltid tillbaka till varandra.
När jag började 3:an så valde jag att välja bort fotokursen mot digitalt skapande, vilket gjorde att jag missade en del av något jag gillar väldigt mycket. Så när vi under kursen estetisk kommunikation fick en uppgift att förmedla en känsla visste jag på en gång att jag ville ta en bild. Och när jag åkte hem till min äldre syster och hennes familj kom idén om trygghet.
Under de två timmarna som jag var där, så tjafsade de minst 10 gånger men 10/10 av gångerna så stod de och kramade varandra bara några minuter senare. Och det är något som jag ofta ser bland syskon. Hur mycket de än bråkar eller tjafsar, så hittar de alltid tillbaka till varandra.
Skulpturen jag gjorde är inspirerad av en nordamerikans folktro, på en varelse som kallas Wendigo. Många anser att de är våldsamma, smala, beniga och har stora horn. Jag velade runt denna, och kom först fram till att göra den när jag hade failat med en helt annan, mycket, mycket mindre skulptur, och ville göra något annat. Han är gjord ut av hönsnät, papier-maché, akrylfärg och garn.
Skulpturen jag gjorde är inspirerad av en nordamerikans folktro, på en varelse som kallas Wendigo. Många anser att de är våldsamma, smala, beniga och har stora horn. Jag velade runt denna, och kom först fram till att göra den när jag hade failat med en helt annan, mycket, mycket mindre skulptur, och ville göra något annat. Han är gjord ut av hönsnät, papier-maché, akrylfärg och garn.
Under andra året på gymnasiet så fick vi i uppgift att återskapa ett konstverk som fanns på moderna muséet och då valde jag en bild som heter Flickan. Och när jag satt och skissade på min idé så valde jag att ta bort hennes ansikte och ersätta det med en näckros och jag valde att bygga upp färgerna i konstverket.
Under andra året på gymnasiet så fick vi i uppgift att återskapa ett konstverk som fanns på moderna muséet och då valde jag en bild som heter Flickan. Och när jag satt och skissade på min idé så valde jag att ta bort hennes ansikte och ersätta det med en näckros och jag valde att bygga upp färgerna i konstverket.
Att skulptera med lera är något som jag tycker är fruktansvärt avslappnade att göra och när jag fick höra att vi skulle göra ansikten i lera så hade jag redan en person som jag visste att jag skulle vilja återskapa. Tyvärr så raserade mitt huvud men i slutändan fick jag till en annan skulptur som jag är väldigt nöjd med.
Att skulptera med lera är något som jag tycker är fruktansvärt avslappnade att göra och när jag fick höra att vi skulle göra ansikten i lera så hade jag redan en person som jag visste att jag skulle vilja återskapa. Tyvärr så raserade mitt huvud men i slutändan fick jag till en annan skulptur som jag är väldigt nöjd med.
Grunden till tanken för mitt gymnasiearbete kom när jag hade designat en karaktär som jag gärna ville bygga upp en historia till och berätta hennes bakgrund. Jag hade hört om 3D-programmet Blender av videoläraren Robin under kursen digitalt skapande, och bestämde mig för att testa på det och ville bygga upp hennes hus. Det var den första tanken, sen började filmkursen och jag blev sugen på att göra en animering för att berätta hennes historia till hon blev den häxan som hon är idag.
I slutändan tog allt för långt tid, jag la alldeles för mycket tid på scenerna i animeringen – och alldeles för mycket detaljer på allt. I och med detta så lärde jag mig ett program som jag aldrig hade använt förut. Så hela början handlade nästan bara om hur jag skulle lära mig Blender från grunden.
Jag är medveten om att jag tog på mig alldeles för mycket, så att detta har inte alls blivit lika detaljerat som jag skulle ha velat. Samt att jag fick ta bort en hel del när det kom till huset i Blender för att hinna klart. Tanken var att huset skulle vara fullt av växter och ha ett stort växthus bakom sig, men vissa delar har tagit alldeles för långt tid vilket gjorde att jag hellre ville att jag skulle kunna visa något som var “klart” än något som inte kunde bli klart på långa vägar.
Slut resultatet är inte 100 procent perfekt, det hoppar lite här och där, samt att musiken krångla upp sig när jag hade renderat den. Men i övrigt är jag nöjd med projektet.
Sen måste jag också ha i åtanke att jag lärde mig nya program från grunden och behövde bli upplärd flera gånger när de var något som jag inte mindes från förra lektionen. Till nästa gång jag ska ta på mig ett så här stort arbete, så bör jag först bara använda program och metoder som jag redan kan, samt att om jag inte försöker tänka så stort och ta in nya delar hela tiden, utan att jag håller mig till min grundtanke och utvecklar därifrån.
Grunden till tanken för mitt gymnasiearbete kom när jag hade designat en karaktär som jag gärna ville bygga upp en historia till och berätta hennes bakgrund. Jag hade hört om 3D-programmet Blender av videoläraren Robin under kursen digitalt skapande, och bestämde mig för att testa på det och ville bygga upp hennes hus. Det var den första tanken, sen började filmkursen och jag blev sugen på att göra en animering för att berätta hennes historia till hon blev den häxan som hon är idag.
I slutändan tog allt för långt tid, jag la alldeles för mycket tid på scenerna i animeringen – och alldeles för mycket detaljer på allt. I och med detta så lärde jag mig ett program som jag aldrig hade använt förut. Så hela början handlade nästan bara om hur jag skulle lära mig Blender från grunden.
Jag är medveten om att jag tog på mig alldeles för mycket, så att detta har inte alls blivit lika detaljerat som jag skulle ha velat. Samt att jag fick ta bort en hel del när det kom till huset i Blender för att hinna klart. Tanken var att huset skulle vara fullt av växter och ha ett stort växthus bakom sig, men vissa delar har tagit alldeles för långt tid vilket gjorde att jag hellre ville att jag skulle kunna visa något som var “klart” än något som inte kunde bli klart på långa vägar.
Slut resultatet är inte 100 procent perfekt, det hoppar lite här och där, samt att musiken krångla upp sig när jag hade renderat den. Men i övrigt är jag nöjd med projektet.
Sen måste jag också ha i åtanke att jag lärde mig nya program från grunden och behövde bli upplärd flera gånger när de var något som jag inte mindes från förra lektionen. Till nästa gång jag ska ta på mig ett så här stort arbete, så bör jag först bara använda program och metoder som jag redan kan, samt att om jag inte försöker tänka så stort och ta in nya delar hela tiden, utan att jag håller mig till min grundtanke och utvecklar därifrån.