Maratondansen

Då och då har vår skola förmånen att bli inbjudna av Länsteatern i Visby till spännande teaterföreställningar. Vid sådana tillfällen försöker vi integrera dem i vår svenskundervisning genom att hålla diskussioner före och efter föreställningarna. Vi reflekterar över hur handlingen relaterar till dagens samhällsfrågor och analyserar karaktärerna. Senast fick våra elever uppleva “Maratondansen”.

Här är några av deras spontana reflektioner efter föreställningen:

“Det var jättefint”

“Sååå bra musik och dans – coolt”

“Sorgligt!”

“Det var ganska svårt att förstå handlingen för det hoppade mycket i tid men de var skitduktiga!”

Efteråt fördjupade vi våra tankar kring vår tolkning av föreställningen och vilken känsla iscensättningen förmedlade. Vi reflekterade över hur berättelsen gestaltades och utgick från romanen “They Shoot Horses, Don’t They?” av Horace McCoy som pjäsen är baserad på. Diskussionen kretsade kring frågor som “Vad är värdet av ett människoliv?” och “Kan en förlora människovärdet?” Dessutom jämförde vi berättelsen med den populära filmen “The Hunger Games” för att undersöka skillnader och likheter i hur karaktärerna Katniss och Gloria hanterar sina situationer.

Vi vill rikta ett stort tack till Länsteatern och alla involverade för att ni skapade en sådan gripande teaterupplevelse för oss!