Gute-elever satsar på rugby

För bara några veckor sedan kom Henning Engström i EK16 hem från junior-landslagsspel i Storbritannien. På måndag sticker klasskompisen Teodor Molin iväg till Nya Zeeland för att spela rugby i tre månader.

– Det känns kul. Det kommer bli bra träning.

I Sverige räknas rugby ännu som en relativt liten sport. Men på södra halvklotet, i länder såsom Australien, Nya Zeeland, Sydafrika och Argentina, är rugby gigantiskt, och räknas också till en av världens största publiksporter.

På måndag åker Teodor Molin (på bilden) till Nya Zeeland för att träna på en rugby-akademi.

– Mina släktingar bor på Nya Zeeland och har kontakter i All Blacks, som är deras landslag. Så de har pratat med tränaren där som har gett mig en chans att komma över.

För tillfället är Nya Zeeland regerande världsmästare i rugby, och det är många spelare som gått vägen till landslaget via just den här akademien.

– Så det är högkvalitetsträning. Det ska bli riktigt kul.

Satsar du på en karriär inom rugby?

– Just nu gör jag det i alla fall.

Henning Engström reste till London i slutet av april i år. Under fem-sex dagar var han där med det svenska juniorlandslaget och spelade tre matcher. Redan nu finns planer på att sticka iväg till utlandet och får mer erfarenhet.

– Det är inte helt klart. Men förhoppningsvis blir det ett utbyteshalvår i en skola i Sydafrika där jag kan träna rugby på skoltid. Både skola och boendet är klart. Nu är det den ekonomiska biten kvar.

Hur tänker du om framtiden?

– Jag hoppas att kunna spela på en högre nivå och i det svenska landslaget. Och det skulle vara kul att spela i en liga i utlandet.

Teodor och Henning spelar idag i Visby Rugby Klubb.