Lördagen den 18 april var det öppet hus på Gutegymnasiet. Den varade i tre timmar och på plats fanns flera gymnasielever som visade upp sina gymnasieprogram för framtida elever och deras föräldrar.

Vi passade på att intervjua några av gymnasieleverna. Och självklart var vi intresserade av att veta vad de tycker är det bästa med det program som de själva läser. Varför niorna ska välja just deras utbildning.

Alma Nero pluggar första året på barn- och fritidsprogrammet. I sitt program gillar hon framför allt den sociala biten.

– Man ska välja barn och fritid om man gillar att umgås med människor. Det bästa med barn och fritid är att det är väldigt chill.

Julia Nordahl, som pluggar på ekonomiprogrammet, säger så här:

– Det är bra att välja ekonomi för det är bra att ha i framtiden och man kan bli nästan vad som helst efter. Det som jag tycker är bäst med ekonomi är att det är många intressanta och roliga ämnen.

För Pontus Wallin handlar det mest om att få utveckla sin kreativa sida.

– Man ska välja musik för att det är kul och man får göra mycket. Det bästa är att man får vara väldigt kreativ och man får göra mycket som man vill.

Turast Myrsell, som pluggar på naturbruksprogrammet gillar att ha med sig sin egen hund.

– Man ska välja hund om man vill lära sig mer om hur allt fungerar. Jag tycker att det bästa är att man får ha med sig sin egen hund hit och man har aldrig tråkigt.

Bland besökarna fanns en hel del ungdomar som var osäkra på sitt val, och som funderade på att göra omval. Där fanns också flera nior som valt Gutegymnasiet, och vi passade på att fråga några av dem om varför de ville gå här.

En av dem var John May, som gillar teknik.

– Jag tänker välja teknikprogrammet med inriktningen teknikvetenskap. Jag tänker välja Gutegymnasiet för att det bara är Gutegymnasiet som har inriktningen teknikvetenskap.

Elin Petersson Wallén, vill träffa sina kompisar.

– jag tänker välja restaurang- och livsmedelprogrammet. Jag vill välja gute för att jag har kompisar här och för att det är blockläsning.

Åttondeklassaren Emelie Petterson vet redan vad hon vill hålla på med i framtiden.

– Jag tänker välja estetprogrammet med inriktningen musik, för musik är mitt favoritämne och mina föräldrar kallar mig ett musikgeni. Jag tänker välja Gutegymnasiet för att jag går på Guteskolan och jag gillar det. Jag vill även gå här för att min bror går här.

Vill du plugga på Gutegymnasiet? Läs mer om våra program här.

Av: Trine Cederblad.